Už v listopadu velké e-shopy zaznamenaly ve větším nákupy zboží, které by mohly jít na Štědrý večer pod stromeček. Na brzké vánoční přípravy ukazuje podle Jakuba Střeštík, obchodního ředitele Mall Group, rostoucí zájem o hračky, mobilní telefony, stolní hry i parfémy.
„Z hraček zákazníci nejvíce objednávají panenky, lego, autíčka a bagry,“ přiblížil zástupce Mall možné dárky, které si 24. prosince pod stromečkem najdou nejmenší členové domácností.
S předstihem začínají dárky nakupovat především ženy. „Ty nakupují dárky obecně více, nejen pro své blízké, ale například i pro kolegy z práce nebo pro lidi, kteří pro ně v průběhu roku udělali něco hezkého,“ konstatoval Střeštík.
„Nával“ po Černý pátek
Vyřizovat nákupy vánočních dárků začínají ve větším na internetových obchodech lidé již koncem října. S blížícím se začátkem adventu a akcemi jako Černý pátek, který připadá letos na 27. listopadu a přináší kampaně s akciovými cenami, už prodeje většiny dárkových kategorií rostou skokově.
„Spolu se zpřísňováním vládních opatření se zákazníci ještě více přesunuly do online prostředí. Momentálně rosteme více než o 50 procent oproti loňsku,“ uvedl Petr Bena, místopředseda představenstva společnosti Alza. Sezóna se podle něj začala tento rok vzhledem k situaci o několik týdnů dříve.
dlouhodobá příprava
Na hektické předvánoční období se přitom velcí internetoví prodejci připravují už od léta – personální i z hlediska kapacit ve skladech. Například v Mall se tým v době největšího náporu rozroste o více než sto lidí, přičemž tento rok zatím s obsazením volných míst nemá problém.